Benschop overwintert in de beker en schrijft clubhistorie.

12 november 2017 10:30

Bekerwedstrijd Jong Holland - Benschop

De loting was Benschop niet erg goed gezind, wat het lot had uitgewezen, dat 2e klasser Jong Holland, spelend op de paarden drafbaan Alkmaar, de tegenstander was. Een busrit van vijf kwartier met een kwartier stilstand was het gevolg. Het werd een prima dag voor Benschop bij een mooie zeer gastvrije club.

De rit naar Alkmaar eindigde niet helemaal vlekkeloos. De tomtom stuurde vlak bij de accommodatie de bus een zeer nauwe vrij lange straat in en aan het eind moest hij rechts af. Helaas stond er een auto op de hoek geparkeerd zodat hij de draai niet kon maken. Het lukte in eerste instantie niet om de eigenaar te vinden en er zat voor buschauffeur Ad niets anders op om terug achteruit te rijden. Vlaggenist Leo Booij liet zien, dat hij naast uitstekend vlaggen ook Ad erg behulpzaam was. Gelukkig kwam de chauffeur van de auto toch opdraven en met het nodige kunst en vliegwerk wist Ad de bus toch door de bocht te krijgen.

Benschop en Jong Holland begonnen beide aftastend, maar lieten zien, dat ze aardig kunnen voetballen. Jong Holland zette veel druk, maar Benschop voetbalde zich er toch regelmatig onderuit. De eerste plaagstootjes waren er voor Benschop, maar echt gevaar voor de doelen bleef achterwege. In de 30e minuut kwam er de eerste grote kans voor Jong Holland. Rik Wijnker stond plotseling geheel vrij voor Benschop keeper Mitchell van Oort, maar met een prima actie voorkwam hij een achterstand. Benschop begon hierna de wedstrijd naar zich toe te trekken. Jonathan Antonio kopte een mooie voorzet van Thomas Banfi net over, maar voor de rust werd er niet meer gescoord.

Na de rust kwam Benschop echt goed in de wedstrijd. In de 48e minuut bereikte een diepe bal van Jimmy Vendrig Thomas Banfi, die met een prachtige lob keeper Kevin Vanblarcum leek te verschalken, maar via de buitenkant van de paal verdween de bal naast het doel. Het was uitstel van executie, want vier minuten later was het wel raak. Jeroen Roodenburg werd in de tang genomen door Thijs Vos als Chelbi Boujenoui en de soms wat warrig leidende de Waal kon niets anders doen, dan Benschop een penalty geven. Jonathan Antonio benutte die onberispelijk. Benschop ging door, maar verzuimde de voorsprong verder uit te breiden. Thomas Banfi en Jonathan Antonio waren koppend dicht bij een doelpunt en de Waal verzuimde Benschop een tweede penalty te geven toen Jonathan Antonio fors onderuit werd gehaald binnen de zestien. Achterin stond het weer als een huis, maar toch kwam Jong Holland nog twee keer dicht bij de gelijkmaker. In de 80e minuut belandde een afstandsschot van Mark Hondius via de buitenkant van de paal naast het Benschop doel en een kopbal van diezelfde speler dwong Mitchell van Oort tot de mooiste redding van de wedstrijd. Vliegend naar de bovenhoek voorkwam hij de 1-1. In de 92e minuut gaf Benschop de definitieve genadeslag. Jonathan Antonio zocht vanaf links de opkomende Jeroen Lamboo, die met een fraaie beweging de 0-2 op het bord zette. Met deze overwinning schreef Benschop clubhistorie. Nog nooit in de 48 jaar van het bestaan, was Benschop zover doorgedrongen in de bekercompetitie en daar waren de Benschoppers trots op. De lange terugreis deerde niemand meer en “ jij krijgt die lach van mijn gezicht” kreeg niemand voor elkaar.

De opstelling van Benschop:

Mitchell van Oort, Jeroen Lieverse, Jurgen Ruitenbeek Niels Beeres, Remco van Wijngaarden, Jimmy Vendrig, ( 85e min Mike Vergouw), Jonathan Antonio, Thomas Banfi, Jeroen Lamboo, Jeroen Roodenburg (60e min Stef Elings), en Martijn de With.

Wat gaat er komen.

Aankomende zaterdag staat ronde acht voor de deur en dat betekent, dat de eerste periodetitel wordt vergeven. Benschop speelt thuis tegen FC Driebergen om 14.30 uur en zal moeten winnen om kans te maken op die titel. De andere kanshebber DOSC zal bij SVM moeten winnen om Benschop voor te blijven. Bij een gelijkspel en een overwinning van Benschop zou Benschop de periodetitel hebben, dus echt de moeite waard om zaterdag aanstaande richting het sportpark te komen.

Bekijk hier het verslag gemaakt door RTV Utrecht.