29 jaar geleden de laatste Benschop Lopik.

21 november 2016 20:00

Zaterdag eindelijk weer de derby Benschop Lopik aanvang 14.30 uur,

Gelukkig zaterdag a.s. is het eindelijk weer eens zover,  een derby tegen Lopik om het “eggie ‘.  Op 28 november 1987 speelde beide ploegen voor het laatst in competitie verband tegen elkaar. Precies 29 jaar later komen de mannen uit Lopik weer op bezoek in Benschop. We maken er met elkaar een feestelijke dag  van en als Benschoppers hopen we natuurlijk op een overwinning, maar Lopik doet het uitstekend in de competitie en staat twee punten boven Benschop. Wie er ook wint, na afloop maken we er een gezellige afsluiting van met een leuk stukje muziek.

De Historie van de derby’s:

Op 5 oktober 1974 vond de eerste confrontatie plaats voor de beker. Lopik speelde toen 4e klas KNVB en Benschop 2e klas afdeling Utrecht. Het werd een meedogenloze streekderby, die uiteindelijk met 1-2 door Lopik werd gewonnen. Als scheidsrechter van de Hazelkamp de regels had toegepast, zoals die nu gelden, zouden beide ploegen met maximaal 7 spelers geëindigd zijn. Het bleef echter bij een uitsluiting, Kers van Lopik en  waarschuwingen voor Leen Blok en Kootkar. Joop vd Berg moest naast het ziekenhuis.  Ad Jansen schoot Benschop op voorsprong, maar  invaller Piet Schep zorgde ervoor met twee doelpunten dat Lopik verder ging in de beker.

Het duurde tot 1979 alvorens beide ploegen elkaar tegen kwamen in competitie verband. Thuis verloor Benschop met 0-2 en uit was Lopik weer de gelukkige nu met 1-0 door een doelpunt van Joop Leeman. In het jaar daarna hielp Benschop Lopik weer in het zadel. Nadat de wedstrijd in Lopik was gestaakt door een blessure van de scheidsrechter moest de tweede helft op een andere datum gespeeld worden. Lopik begon met een 1-0 voorsprong door een mooie lob van Wim Helsloot. Benschop leek de winst te pakken en kwam door Jan den Hollander en Leo van Roest op een 1-2 voorsprong. Een omstreden doelpunt hield de gemoederen daarna nog lang bezig, omdat Benschop keeper Wim Vergeer, gehinderd door enkele Lopik spelers, in eigen doel sloeg 2-2. Ook in de thuiswedstrijd was Lopik Benschop weer te slim af en bleef met lege handen achter. Bas Renes was het, die slim een vrije trap nam en Henry Bosman de kans gaf om vernietigend uit te halen. 0-1. De onnavolgbare Mink vd Berg liet de gehele Benschop achterhoede zijn hielen zien en scoorde 0-2. Een penalty na een overtreding van Hans Oudshoorn op Mink vd Berg leek de wedstrijd definitief te beslissen maar John Boonstra schoot op de paal en hield Benschop in de wedstrijd. Na de rust probeerde Benschop van alles om het tij te keren, maar de lange gebroeders  Bas en Gijs  Renes verdedigden als beren. Dick Boumans wist vlak voor tijd de 1-2 op het bord te krijgen. Hans Oudshoorn kreeg daarna nog een geweldige kans op de gelijkmaker, maar hij faalde en Lopik was gered van degradatie.

Op 3 oktober 1981 won Benschop voor de eerste keer van Lopik. Benschop was de betere ploeg en kwam na een kwartier op voorsprong. Jos van Maarschalkeweerd ontfutselde de bal van John Boonstra en bracht Gerard de Kruijf in kansrijke positie.  Gijs Renes wist het schot nog te blokkeren maar de terugspringende bal werd alsnog door Gerard in het doel geschoten. Ook was Gerard de Kruijf de maker van de 2-0 uit een mooie voorzet van Kees Oskam. Hij werd hiermee de matchwinner. In Lopik werd na een hele mooie wedstrijd niet gescoord. De uitblinkers waren de beide keepers. Gerard Doesburg van Benschop en Piet van de Berg namens Lopik. Het betekende degradatie voor Lopik en tevens de laatste competitie wedstrijd onderling.

Nadat Benschop in 1986 uit de hoofdklasse was gedegradeerd kwamen ze Lopik weer tegen. Benschop won thuis met 2-1, maar kwam door Frans Stigter op een 0-1 achterstand. Goed keeperswerk van Jeroen Buunen voorkwam een grotere achterstand. Benno Klomp stelde Leo van Roest in staat de gelijkmaker te scoren. Erik Klomp, boos omdat trainer Hans Oudshoorn hem op de bank had gezet verving Ed Vendrig. Met een mooie voorzet op Leo van Roest, die de bal via de onderkant van de lat in het Lopik doel kopte, haalde hij zijn gram en Benschop won met 2-1. De uitwedstrijd werd met 4-2 verloren. Martin Bijleveld was een ware plaag voor Benschop met 3 goals Jasper van Bezooijen,  namens Lopik en Peter Pardoel en Kees Sterk voor Benschop scoorden de andere doelpunten. In het jaar daarop werd Benschop thuis met 0-6 afgedroogd door de Lopikers. Onder leiding van hun huidige trainer Bertus van Schaik werd Benschop thuis verschrikkelijk te kakken gezet. Keeper Jeroen Buunen was druk met de ballen uit het doel halen van Jasper van Bezooijen 2 x, Maarten Bleieveld 2x en Addy Versluis ook 2x. Ook de return werd verloren. Henri Bosman, Bertus Van Schaik en John Kusters bepaalden de eindstand op 3-0. Lopik werd kampioen en daarna was het over met de derby’s.