Lopik tegen Benschop weer een ouderwetse buren ruzie met alleen maar winnaars.

5 november 2017 10:00

Lopik - Benschop

Jaren lang moesten de Lopikers accepteren, dat Benschop een betere ploeg had dan het veel grotere Lopik. Toen echter bij Benschop enkele jaren geleden de klad erin kwam en het gerommel met trainers en spelers een vrije val van de eerste naar de derde klas opleverde stonden beide ploegen vorig jaar plotseling weer in competitieverband tegen over elkaar. Benschop bleek toen nog de sterkste over twee wedstrijden, maar in dit nog prille seizoen begon Lopik in deze eerste derby als koploper. De vaste supporters van Lopik kregen steeds meer praatjes. Tijdens de gezamenlijke busreis met de FC expres naar de Galgenwaard begonnen ze steeds meer te glimmen als er over de derby werd gesproken. We zullen jullie volgende week wel even een “poepje” laten ruiken was het veel gehoorde geluid.  Hoe laat gaan de hekken zaterdag open in Benschop? Hopelijk zijn jullie dan op tijd als de wedstrijd begint. De Benschoppers konden er wel om lachen, maar toch, verliezen in “Benschop west” zou niet leuk zijn. De Benschoppers luisterden goed naar de wens van het Lopik bestuur om met de fiets te komen. Een heerlijk zonnetje strooide echter zand in de ogen van de Benschopse fietsers, want staande langs de lijn begon het te regenen. Zowel de inwoners van Benschop als Lopik waren in grote getalen naar het sportpark in Lopik gekomen. Ook de wethouders Gerrit Spelt en Johan van Everdingen waren van de partij en genoten van de entourage.   Door een stormachtig begin van Lopik leek Benschop van de regen in de drup te komen, maar gelukkig hield Benschop keeper Mitchell van Oort zijn goal schoon .Na 20 minuten was het toch  Benschop, dat de boventoon ging voeren en David Verweij bracht alle Benschoppers in verroering door uit een prachtige voorzet op maat van Jonathan Antonio de 0-1 op het bord te zetten. Ondanks de aanhoudende regen bleven de supporters van beide ploegen achter hun ploeg staan en  het warrig vlaggen van de grensrechter van Lopik en het niet toepassen van de voordeel regel  van de scheidsrechter gaven aanleiding voor het talrijke aanwezige publiek om gezonde maar respectabele reacties te laten horen.  Benschop leek na de voorsprong  geen kind meer te hebben aan de Lopikers, maar het niet benutten van de talrijke kansen  bracht Benschop toch in het laatste kwartier van de wedstrijd in de problemen, maar de 0-1 bleef de eindstand. De talrijke Lopikers baalden wel van de nederlaag, maar de meeste reëel denkende mensen uit “Benschop west” waren het erover eens, dat Benschop wel verdiend had gewonnen, ondanks het feit in het laatste kwartier van de wedstrijd de 1-1 zo maar had kunnen vallen. Daarna ontstond er in het clubhuis van Lopik een grote reünie. Veel oud spelers van zowel Benschop als Lopik hadden de moeite genomen deze weer unieke wedstrijd te bezoeken. De oude verhalen van vroeger werden weer opgerakeld en bewierookt met elkaar. Na met elkaar de vrijwilligers achter de bar van het clubhuis de nodige overuren te hebben bezorgd, begonnen onze Lopikse vrienden alweer snel  praatjes te krijgen. “Hoe laat gaan de slagbomen dicht in Benschop”? Toch hadden de drijfnatte fietsers die richting Benschop gingen de meeste schik. De punten gingen mee naar Benschop, maar Lopik zit wel op het vinkentouw en is weer een tegenstander, die goed bezig is en voor elke tegenstander een groot gevaar. Er is goed werk verricht in het Lopikse en dat gaat ongetwijfeld zijn vruchten afwerpen in de komende tijd. Het was een gezellige, sportieve maar wel natte wedstrijd met een prima leidende scheidsrechter. Een ding was zeker, de terug kerende fietsende Benschoppers kwamen niet droog thuis.