2e Bereveldrit in Benschop weer een geweldig succes UPDATE

31 december 2016 14:45

Bereveldrit

UPDATE 5-1:

Een aantal foto`s van de bereveldirit kunt u hier bekijken.

2e Bereveldrit geweldig succes!

Afgelopen vrijdag bleek weer eens, dat ze in Benschop heel wat mans zijn als er grote evenementen georganiseerd moeten worden. Grote motor achter dit prachtige evenement Ernie Vos had alles weer tot in de perfectie geregeld samen met zijn talrijke vrijwilligers, de vv Benschop, de EHBO Benschop en de WTC uit Woerden. Iets meer dan 300 renners, komende uit alle winstreken van het land, kwamen aan de start, ruim 30 meer dan vorig jaar. De aanwezige KNWU leden complimenteerden de perfecte organisatie en genoten van de spannende wedstrijden. De EHBO had op enkele schaafwondjes na niets te doen.

Om 10.00 uur werd het startsein gegeven aan 35 jongens en meisjes categorie 5. Door de mist en vorst was alles wit en zorgde voor een betoverend decor. Dat het koud was bleek wel aan de finish waar sommige renners zonder lange broek steenkoude benen overhielden aan de koers. Jelte Jochems uit Putten was Leonie Bentveld uit Burgum met 0,748 seconde te snel af. 13 seconde later werd Yael Plas uit Apeldoorn derde. Daarna was het de beurt aan Categorie 6. Menno Huising uit Wateringen bleek de sterkste en liet Bjorn Koster uit Roden, die vorig jaar nog de winnaar was van categorie 5 en Elmar Abma uit Wolvega achter zich. Categorie 7 was de spannendste koers van allemaal. Binnen de 2 seconde waren de eerste drie over de streep. Lucas Janssen uit Papendrecht was slechts 0,412 seconde sneller dan de nummer 2 Joost Brinkman uit Noordlaren en 1,687 seconde op de derde Matyas Kopecky uit Zoeterwoude.

Om 13.00 uur was het Lopik wethouder Johan van Everdingen, die het startschot gaf voor de masterklasse. Winnaar van vorig jaar, Erik Dekker was al vroeg op het parcours te vinden en wilde niets aan het toeval overlaten. De winnaar van de Amstel Gold race en diverse tour de France etappes deed dat niet voor niets, want net als vorig jaar was hij het die de rit overtuigend won. Wilfred Veldkamp uit Kamerik werd 2e op bijna 12 seconde en onze regiogenoot Lars Rietveld uit Oudewater had bijna een minuut langer nodig en werd derde.

Bij de amateurs werd het een spannende strijd tussen vier renners. Doordat de bovenlaag zachter werd kwam de vervelende Benschopse klei naar boven en dat maakte de wedstrijd een stuk zwaarder. Wereldkampioen Eddy van IJzendoorn leek de beste papieren te hebben en leek in ronde vijf definitief voorsprong te nemen op zijn drie medevluchters, maar met nog een ronde te gaan was het Atse ten Brinke uit Lichtervoorde, die aan iedereen zijn hielen liet zien en fraai eerste werd voor Eddy van IJzendoorn uit Tiel. Tommy Oude Elferink uit Mijdrecht werd derde en Kees van Noppen uit Ridderkerk vierde. Remco Schellevis uit Stolwijk, die vorig jaar als vijfde eindige werd nu negende.

Daarna volgde nog de Rabo Dikke banden race en de burgertocht. Ook hier was de deelname enorm. Maar liefst 70 deelnemers wilden laten zien dat zij ook konden veldrijden. Frank van Voorthuizen, voetballend in het vierde van Benschop, probeerde ook aan te haken, maar lag na een ronde nagenoeg op de laatste plaats. Toen hij voor de tweede keer rond was en bij de finish kwam kreeg hij de schrik van zijn leven. Volgens de omroeper lag hij op de derde plaats in de wedstrijd, maar die had over het hoofd gezien dat hij al een keer gedubbeld was.

Na afloop van deze mooie dag alleen maar vrolijke gezichten in de gezellige kantine van de vv Benschop. Op naar de 3e Bereveldrit in 2017.