Benschop zette promovendus EDO terug op aarde.

EDO (U) 1

2e klasse B

19 november 2022 14:30

M. Wateler

Sportpark Overvecht-Noord
Manitobadreef 8
3565CH
UTRECHT
tel. 030-2610361

Voor het eerst sinds 40 jaar speelde Benschop weer op het terrein, waar ze in 1982 voor de eerste keer in hun bestaan kampioen werden en toen promoveerden naar de eerste klas afdeling Utrecht. Tegen de toenmalige bespeler VVOO werd 1-1 gespeeld en het benodigde punt voor het kampioenschap werd daar uitbundig gevierd door een groot gedeelte van de Benschopse bevolking.

Runner up EDO is de huidige 101 jarige oud zijnde bespeler waar gezelligheid hoog in het vaandel staat en waar Gerrit Plomp, de huidige trainer van Geinoord  en Marco van Basten hun eerste stappen op het voetbalveld maakten. EDO liet in de eerste wedstrijden zien, dat ze bovenin willen eindigen. Benschop maakte het echter duidelijk, dat ze nog een hele weg te gaan hebben.

De wedstrijd begon 10 minuten later omdat de prima fluitende Martin Wateler de rode kousen van Benschop afkeurde en de reserve set van EDO in gebruik was. Een supporter uit Benschop werd gevonden, en die leverde de witte kousen in Utrecht af.  EDO ging gelijk vol in de aanval, maar Benschop stond als een huis. Bryan de Boer, die druk was met welke kleur thermo kleding hij aan mocht, bleek genoeg te hebben aan de witte sokken, had geen last van de kou en speelde samen met zijn collega’s weer een prima wedstrijd.  EDO probeerde van alles om het Benschop moeilijk te maken, maar op enkele kleine mogelijkheden na kwam Benschop niet in gevaar. In de 26e min kwam Benschop voor het eerst in de buurt van het EDO doel en het was ook gelijk raak. Mohamed Mazous bracht met een diepe bal Mike Vergouw in stelling en zijn schuiver maakte  doelman Remco Nielen kansloos 0-1. EDO probeerde snel wat terug te doen, maar een gevaarlijk schot werd door Jesper vd IJssel onschadelijk gemaakt. Benschop kreeg meer ruimte en daardoor wat kansjes, maar de pogingen van Mazouz, Vergouw en Lucas van Dam kregen niet de gewenste richting.

Na de rust was het Benschop, dat de wedstrijd naar zich toe trok. Met prima voetbal werd EDO onschadelijk gemaakt en in de 50e minuut leek Benschop op 0-2 te komen. Mohamed Mazouz brak door, omspeelde de keeper en kon de bal in het verlaten doel tikken. Hij treuzelde te lang en een verdediger kon alsnog redding brengen. EDO bleef hoop houden omdat Benschop vergat de trekker over te halen. Bob Bijvoet kreeg een vrije schietkans, maar zijn schot ging net naast de kruising van de ballenvanger. Het duurde tot de 82e min alvorens Benschop de 0-2 op het mooie scorebord zette. Xander van Riet brak op eigen helft aan de linkerkant door en liet zijn tegenstander zijn hakken zien. Fraai schoot hij de 0-2 op het bord. De Utrechters waren teleurgesteld en begonnen hun frustraties af te wenden op scheidsrechter Wateler, die dat niet accepteerde en Timon Dubbeldam kreeg binnen de minuut twee gele kaarten dus rood voor commentaar. Benschop bleef geconcentreerd spelen en in de 89e min was het Lucas van Dam die doorbrak en onderuit werd gehaald door Lars Mulder. Patrick Maton maakte geen fout en schoot uit de penalty de 0-3 eindstand op het bord.

De blijdschap bij de Benschoppers was groot, want ze hadden een puike wedstrijd op de mat gelegd en een zeer mooie overwinning behaald. Iedereen verdiende zonder uitzondering een pluim voor de geweldige inzet.

Zaterdag aanstaande komt CSW uit Wilnis, de nummer twee, op bezoek in Benschop. We hopen weer vele Benschoppers om 14,30 uur te mogen verwelkomen op ons mooie sportpark.

Dinsdagavond aanstaande om 20.30 uur speelt Benschop thuis voor de beker tegen eerste klasser ZOB ( Zuid Oost Beemster).  Een leuke wedstrijd om ook te bezoeken en Benschop naar de volgende ronde te supporteren.