Goede bekerstart van Benschop tegen FC Oudewater.

FC Oudewater 1

Mannen KNVB beker Amateurs poulefase Groep 1 17

3 september 2022 14:30

G.C. Dorrestijn

Sportpark Benschop
Koningin Wilhelminastr 27
3405XP
BENSCHOP

Benschop pakte in de eerste echte wedstrijd voor de beker drie punten tegen tweede Klasser FC Oudewater. Na een matige voorbereiding (verlies 1-3 tegen SCH.44- 3-3 uit tegen Brederodes) beet Benschop van zich af. Vorige week werd Benschop in de tweede helft weggespeeld in de oefenwedstrijd door de mannen uit Oudewater met 3-1, maar de wedstrijd tegen Houten, die met   3-2 werd gewonnen bood perspectief. Met een 1-0 overwinning van Benschop werd het tweeluik tegen FC Oudewater afgesloten en drie punten voor Benschop en het splinter nieuwe dakterras kon worden ingewijd. Bezoeker en oud oprichter in 1969 van de SV Benschop Hugo Bleijenberg  was trots op wat de vv Benschop in al die jaren had opgebouwd en nuttigde heerlijk in de zon een drankje.

Het vertrek en stoppen van enkele spelers was de oorzaak, dat de nieuwe trainer Raymond van der Kort, de afgelopen jaren trainer van derdeklasser Schoonhoven, een moeilijke start had. Nieuwe spelers moesten worden ingepast en ook de spelers van het tweede team werden in de voorbereiding door hem mee genomen. Het leverde een moeizame voorbereiding op, mede ook door de late vakanties van diverse spelers en de implantatie van een nieuw spel systeem.

Benschop was de betere ploeg in de eerste helft en kreeg de kansen om op voorsprong te komen, maar de echte scherpte ontbrak nog.  Met name de handige Xander van Riet zorgde voor het nodige gevaar met zijn acties, maar het geluk ontbrak bij gelegenheidsspits Mike Vergouw. Tot twee maal toe was hij dicht bij de openingstreffer, terwijl FC Oudewater nauwelijks gevaarlijk was en alleen spits Willem la Lau was dicht bij de voorsprong. Na een diepe bal liep hij langs Benschop keeper Jesper vd IJssel en leek te gaan scoren. Mats van de Mortel dacht daar echter anders over en als een “duveltje uit een doosje” wist hij met een geweldige actie de bal uit het verlaten Benschop doel te blokken.

Na de 0-0 ruststand bleef het een moeizame wedstrijd, mede ook door de warmte, maar was het in de 60e minuut toch raak voor Benschop. Uit een afgeslagen corner van Benschop kwam de bal in bezit van Stan Griffioen, die een paar verdedigers op het verkeerde been zette en met een droge knal zette hij de 1-0 op het bord. FC Oudewater probeerde wel wat terug te doen, maar achterin gaf Benschop weinig weg en Benschop verzuimde zelf meer afstand te nemen. In de 72e min was het Dion van Vliet, die de 2-0 op zijn schoen had, maar hij verzuimde een vrije kans niet te verzilveren. Benschop hield stand en na het laatste fluitsignaal van de prima leidende scheidsrechter Dorrestein  waren de eerste drie punten voor de beker binnen.

Zaterdag aanstaande speelt Benschop zijn tweede wedstrijd voor de beker om 15.00 uur in Houten tegen Delta Sports.

Leo Oudshoorn.